Deze week
vooral Schotland en de Schotten beter leren kennen. Mijn tempo deze dagen aangepast
aan het Schotse leven. Alles kan, maar beetje bij beetje, geen regels en geen
haast. Dus veel aan de boot geklust, opgeruimd en schoongemaakt. Boodschapjes,
beetje koken, wandelen, lezen, e-mailen, over de zee turen en natuurlijk de
kaarten en almanaks bestuderen voor het vervolg.
In de haven
gebeurt niet heel veel. Op een avond zat een Zweedse Bavaria vast in de aanloop
naar de haven. Ze kwamen van Noorwegen, dus kennelijk was het lastig timen hier
rond hoogwater binnen te lopen. Na zo’n 3 uur kwam ie los, maar het was er
onrustig en dus niet leuk. Later ben ik aan boord geweest bij Nederlanders die
met een Pionier (Van der Stadt ontwerp) uit 1965 varen. Ze kwamen terug van de
westkust en door het Caledonisch kanaal. Ze hadden daar twee seizoenen
rondgevaren, maar erg veel slecht weer gehad. En dan is het in zo’n bootje,
waarin je eigenlijk kampeert en je tas niet uitpakt, wel afzien. Maar wel
stoer! Om mij heen gaan dit weekend vaste liggers voor een dagje of een paar
uur de zee op. Niet echt spannend.
Wilde Zwaan in ruste |
Daarnaast met
de huurauto wat tochtjes gemaakt. Begin de weg hier aardig te kennen en links
rijden is al vanzelfsprekend. Zo ging ik via Cullen, een dorp verderop met een
mooi viaduct, naar Spey Bay, waar aan de mondig van de Spey het Dolfijnen
Centrum is gevestigd. Geen dolfijnen gezien – ze zijn tegen dolfinaria, dus je
moet ze in het wild spotten – maar wel een visarend! Tijdens een excursie door
het natuurgebied begrepen dat ze met herkenbare problemen kampen: sommige
planten en dieren wil je liever niet, maar hoe krijg je ze weg?
Visarend in brons |
En omdat ik in
Schotland ben, toch nog maar een whisky destilleerderij bezocht. Op aanraden
van Bertie, de havenmeester, een klein, oud bedrijf hier even het land in:
Knock Dhu, waar ze het merk AnCnoc maken. Ik kreeg een privérondleiding van
twee uiterst gedreven en vriendelijke mannen. Alles zag er erg oud en zwart
uit, maar toch zijn ze trots en aan het innoveren: warmte van het condens
proces wordt teruggewonnen, de zware olie is vervangen door propaan, etc. Ze
doen alles met de hand en niet computergestuurd en produceren 40.000 liter per
week. Ik kreeg een paar kleine flesjes mee, waarvan ik er een heb gedronken.
Het blijft nog wennen…. De meest bijzondere, een ‘peaty one’, staat nog te
wachten op de liefhebber.
Knock Dhu |
En
misschien komt die wel morgen aan boord? Want ik breng dan de auto terug naar
Aberdeen Airport en kom dan samen met Wil en Jan L. met de bus terug naar
Whitehills. De bedoeling is maandag naar Wick in het uiterste noorden van het
vasteland te varen, maar het weer is zeer onstabiel en de weerberichten
veranderen met het uur. Dus wie weet….